1982 Anayasası Yerine 2023 Anayasası Sempozyumu
Cumhurbaşkanlığı Hukuk Politikaları Konseyi Başkan Yardımcısı Mehmet Uçum, Türk Yüzyılında yapılacak yeni anayasanın adının 2023’ten sonra hangi yılda kabul edilirse edilsin 2023 Anayasası olması gerektiğini belirterek, “Hepimiz gelelim” dedi. Cumhuriyetin Yüzüncü Yıldönümünü kapsayan Türkiye Büyük Millet Meclisi 28. Yasama Toplantısı için bir aradayız.” “Dönem içerisinde Türkiye Anayasa Mutabakatını (TAM) sağlayalım. Bu sefer tamamlanacak diyelim.” İfadesini kullandı.
Uçum, Cumhurbaşkanlığı Bağlantı Başkanlığı’nın Ulucanlar Cezaevi Müzesi’nde düzenlediği “1982 Yerine 2023 Anayasası” sempozyumunda konuştu.
Kendisinin 12 Eylül darbesi mağduru ve çocuk mahkum olduğunu belirten Uçum, yeni anayasayla ilgili toplantı düzenlenmesinde yer almaktan mutluluk duyduğunu söyledi.
Uçum, “Bu durum Türkiye’mizin ve demokrasimizin nereden geldiğinin olağan örneklerinden biridir. Eminim ki aramızda bu salonda bulunan 12 Eylül mağdurları da ülke olarak kat ettiğimiz mesafeyi takdir etmektedirler. 43 yılda bu sürecin gazileri ve canlı tanıkları olarak ülkemizin bu gelişimini yeni bir seviyeye taşımak istiyoruz.” “Cumhuriyetimizin 100. yılını taçlandırmak ve Türk Yüzyılını şanlı bir şekilde başlatmak için artık hedefimiz yeni anayasadır.” dedi.
“Yeni anayasa talebi her zaman ülkenin gündeminde olmuştur”
Türkiye’de 1987’den bu yana 36 yıldır yeni ve sivil bir anayasa talebinin olduğunu belirten Uçum, o tarihten bu yana 23 değişiklik yapılıp bunlardan 19’u yürürlüğe girmesine rağmen yeni anayasa talebinin her zaman gündemde olduğunu kaydetti. Ülkenin gündemi çeşitli düzeylerde.
Uçum, “Hem darbe ürünü olan, hem de bu kadar değişikliğe uğramış, iç tutarlılığını, dilini, terminolojisini kaybetmiş bir anayasayla yaşamak, ülkemize yakışan bir durum değil. Cumhuriyetin 100. yılı.” söz konusu.
Yeni anayasanın amacının sıfırdan kurgu olmayacağının tüm toplum tarafından kabul edildiğini belirten Uçum, “Cumhuriyet, Cumhuriyetimizin kurucu önderi Atatürk, adalet ve insan haklarına dayalı üniter yapıdır. , demokratik, laik, sosyal devlet ve hukuk devleti olan resmi anayasa “Dilin Türkçe, bayrağın ay yıldızlı kızıl bayrak, İstiklal Marşı’nın İstiklal Marşı, başkentin Ankara olduğu bir anayasa vazgeçilmezdir” Milletimiz için.” ifadelerini kullandı.
Uçum, yeni anayasada halk iradesinin temel kazanımı olan ve tüm güçler için demokratik meşruiyet ilkesi olan başkanlık sisteminin korunması ve geliştirilmesinin, özellikle Cumhurbaşkanlığı seçimlerinden sonra halkın verdiği bir talimat haline geldiğini vurguladı. 14 ve 28 Mayıs 2023.
“Halkın talep ve iradesine göre hazırlanmış sivil bir anayasa diyebiliriz.”
Yeni anayasanın oluşturulmasında Cumhuriyet ilkelerinin ve demokratik birikimlerin en güçlü temel olacağını belirten Uçum, “İsmi, felsefesi ve içeriğiyle çağımıza uygun, çağımıza uygun yeni bir anayasadan söz edebiliriz. Bu temel, 41 yıl sonra darbe anayasasından tamamen kurtulmamızı sağlayacaktır.” Adıyla, felsefesiyle, içeriğiyle çağımıza uygun yeni bir anayasadan bahsedebiliriz. “Buna halkın talep ve iradesine göre değil, halkın talep ve iradesine göre hazırlanmış bir sivil anayasa diyebiliriz. Kapsayıcı Türk milleti ve Türk vatandaşlığı yaklaşımına dayalı, kapsayıcı bir anayasa olarak tanımlayabiliriz. Türkiye’nin her bireyinin kendisini vazgeçilmez bir unsur olarak gördüğü.” söz konusu.
Cumhurbaşkanlığı Hukuk Politikaları Kurulu Başkan Vekili Mehmet Uçum, bireyin her türlü hak ve özgürlüğünün tam olarak yer aldığı, kısıtlamaların hariç tutulduğu özgürlükçü bir anayasanın vurgulanabileceğini belirterek, koruyucu bir anayasanın ne kadar değerli olduğunun altını çizdi. Anayasa, insanların doğal afetlere karşı korunması amacına hizmet edecek hukuki tedbirleri içeren bir anayasadır.
Toplumda gelir grupları arasındaki farkları azaltacak adil bir gelir dağılımı sistemine geçiş gibi birçok sosyal adalet yaklaşımına ve yeni sosyal politikalara imkan veren bir sosyal anayasadan söz edebileceğimizi kaydeden Uçum, yeni anayasanın elektronik ortamda düzenlemeleri de içerdiğini söyledi. demokrasi, elektronik katılım hakkı, halkın milletvekillerini geri çağırma hakkı, halkın milletvekillerini geri çağırma hakkı, kanun teklif etme hakkı gibi yapı ve işlevler aracılığıyla ileri demokrasiye imkan veren bir anayasaya işaret edebileceğini söyledi. Yargı süreçlerinde halkın iradesi etkili olacaktır.
“Yeni anayasa hedefinde ulusal anayasa yaklaşımı belirleyicidir.”
Uçum, devletin maddi ve manevi varlığının savunulmasını ve geliştirilmesini güvence altına alan, tam bağımsızlığın her boyutuyla korunmasına ve güçlendirilmesine olanak tanıyan ulusal bir anayasal yaklaşımın esas olması gerektiğini belirterek, şöyle devam etti:
“Her egemen devlet pozitif hukukunu oluştururken ve uygularken bekayı esas alan siyasi hukuk anlayışıyla hukuk üretir ve uygular. Nitekim pek çok Batılı devletin yaptığı da budur. Bekayı tehdit edecek bir hukuk uygulaması ya da evrensel hukuk adına da olsa beka tehditlerine zemin ve güç vermek, “Egemen bir devlet için meşru değildir ve asla kabul edilemez. Dolayısıyla yeni anayasa hedefinde ulusal anayasa yaklaşımı belirleyicidir.”
Yeni anayasanın Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde 400’den fazla oyla kabul edilse bile halkın onayına sunulması ve yürürlüğe girmesi konusunda genel bir mutabakatın bulunduğunu belirten Uçum, yeni anayasanın bir üretim süreci olduğunu söyledi. Halkla başlayan ve halkla biten yeni anayasa, demokratik meşruiyet ve şeffaflık açısından en iyi yöntemdir. Ayrıca öne çıktığını da belirtti.
Yeni anayasanın adı
Türkiye’de anayasalara kabul edildiği yılın adının verildiğini ancak bunun yasal bir zorunluluk değil, doktrinsel ve yargısal bir uygulama olduğunu söyleyen Uçum, şöyle konuştu: “Bu nedenle Türkiye 28. Dönem’de yeni bir anayasa yaparsa. 2028 yılına kadar devam edecek olan Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin yeni anayasası 2024 yılında veya daha sonraki bir yasama yılında kabul edilse bile 2023 Anayasası olarak isimlendirilmesi çok anlamlı olacaktır. Anayasanın bu şekilde isimlendirileceği metin. Böylece Türk Asrının Anayasası, ‘2023 Anayasası’ adı altında Cumhuriyetin Yüzüncü Yıl Anayasası olarak tarihe geçecektir.” dedi.
Uçum, bu sembolizmin, anayasanın içeriğinin yanı sıra ismiyle de Türkiye Cumhuriyeti’ne bağlılığın göstergesi olarak değerlendirilebileceğini kaydetti. “Hedef 2023 Anayasasıdır. 2023’ten sonra hangi yılda kabul edilirse edilsin, Türk Yüzyılında kabul edilecek yeni anayasanın adı ‘2023 Anayasası’ olmalıdır.” Uçum, “Cumhuriyetin 100. yılını kapsayan Türkiye Büyük Millet Meclisi 28. Yasama Döneminde hep birlikte Türkiye Anayasa Uzlaşmasını (TAM) sağlayalım. Bu sefer tamamlanacak diyelim. Türk Yüzyılını başlatalım. Yeni anayasayla şanlı bir yol.” ” söz konusu.